Ciasta · Wegańskie

Kukurydziana szarlotka.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Prawda jest taka, że ile osobowości tyle sposobów na szarlotkę. Jedni wolą niską, drudzy wysoką, mniej jabłek, więcej. Starte, w kostkę, w plasterki. Okrągłą, kwadratową w postaci tarty. Dla jednych szarlotka z budyniem to coś normalnego, inni będą na ten widok szeroko otwierać oczy.
Pamiętam, że w dzieciństwie najlepszą szarlotką była ta mojej cioci. Potrafiłam zjeść jej z pół blachy,a na innych krzyczałam, gdy chcieli mi ją zabrać. Była dla mnie idealna. Choć teraz dużo za słodka, nadal dobra.
Potem mama sprawiła, że na słowo „szarlotka” czekałam pod piekarnikiem jak wierny pies, by potem wbrew zakazom zjeść jeszcze taką ciepłą, z dużą ilością kruchego ciasta, które było idealne.
Potem sama rozpoczęłam eksperymenty, sypana, z kaszy mannej, okrągła, kwadratowa, taka i za każdym razem inna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tym razem postanowiłam, że może by, tak spróbować upiec coś bliższego smaku tej mojej z dzieciństwa, ale z drugiej strony.. serce skore do eksperymentów.
A może by tak wegańska? w sumie jajka nie są tak bardzo potrzebne, bo przecież kruche ciasto da się bez nich, masło da się zastąpić innym tłuszczem.. i w sumie, to tyle do zamienienia.
Postawiłam też na mąkę kukurydzianą, bo.. w sumie to nie wiem, ale to był znakomity pomysł, ciasto wyszło chrupiące, kruche i zarazem rozpływające się w ustach.
I jak zwykłe pojawił się problem jabłek. Nie wiem czemu, ale nigdy nie mogę się zdecydować, czy lepiej takie, tarte, w kostkę, czy w ogóle w postaci musu, dla mnie to za trudne. A więc kompromis, bo kto mi zabroni i tartych i w kostkę? Nikt.

W ten sposób powstała szarlotka z której jestem pierwszy raz tak dumna. Lekko uzdrowiona, z dużą ilością jabłek, a do  tego wegańska w taki sposób, że nikt nawet się o tym nie dowie, bo tak dobra. Koniecznie z dużą ilością cukru pudru, bo tak zostałam nauczona.

 

Składniki:
(mała blacha)

SPÓD:

  • 200g mąki kukurydzianej
  • 50g kaszki kukurydzianej
  • 120g oleju kokosowego
  • 50g cukru
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • łyżeczka cynamonu
  • ok.40-50 zimnej wody

JABŁKA:

  • ok.1 1/2kg jabłek (waga po obraniu i wydrążeniu) – najlepiej antownówek
  • 2 nektarynki
  • 50g cukru (lub więcej do smaku)
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • 2 łyżki kaszy mannej

KRUSZONKA:

  • 100g mąki kukurydzianej
  • 50g mąki ryżowej
  • 1-2 łyżki cukru
  • 50g oleju kokosowego
  • ok.30-50ml zimnej wody
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • łyżeczka cynamonu
  • + 2 łyżki kaszy jaglanej

 

 

Składniki na ciasto umieść w misce i dokładnie zagnieć. Owiń w folę i schowaj do lodówki na ok.1godzinę.

Jabłka obierz połowę zetrzyj na grubej tarce. Drugą połowę pokrój w niedużą kostkę, umieść w garnku, dodaj obrane i pokrojone w kostkę nektarynki, cukier i cynamon. Gotuj pod przykryciem kilka minut, ale nie za długo, tak by jabłka się nie rozgotowały. (ok.10min)
Pozostaw do wystygnięcia, a następnie wymieszaj z drugą połową jabłek i kaszą manną.

Po godzinie leżakowania wyjmij kruche ciasto z lodówki i wyłóż nim spód i boki blaszki do pieczenia. (wcześniej wyłożoną papierem). Przekuj widelcem spód w kilkunastu miejscach. Piecz ok.10min w piekarniku nagrzanym do 200stopni. Ostudzić.

W tym czasie przygotuj kruszonkę. Zagnieć wszystkie składniki razem.

Na lekko ostudzony spód wyłóż jabłka. Posyp kruszonką oraz dodatkowo możesz obsypać odrobiną kaszy jaglanej (po upieczeniu będzie chrupać) oraz cukrem.
Piecz ok.50min w piekarniku rozgrzanym do 200stopni.

 

POZIOM TRUDNOŚCI: ŚREDNI

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2 thoughts on “Kukurydziana szarlotka.

Skomentuj

